کد مطلب:27838 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:133

خدایا! گرما و سرما را از او دور کن












284. امام علی علیه السلام: پیامبرصلی الله علیه وآله برای من دعا كرد تا خدای عز و جل مرا از گرما و سرما حفظ كند.[1].

285. سنن ابن ماجة - به نقل از عبد الرحمان بن ابی لیلی -: ابو لیلی، همیشه با علی علیه السلام به سر می برد و علی علیه السلام، لباس تابستان را در زمستان، و لباس زمستان را در تابستان می پوشید. به ابو لیلی گفتیم: كاش رازش را از علی علیه السلام می پرسیدی!

پس علی علیه السلام فرمود: پیامبر خدا در جنگ خیبر در پی ام فرستاد و من، چشمْ درد داشتم. گفتم: ای پیامبر خدا! من چشمْ درد دارم. پس، از آب دهان مباركش بر چشمم نهاد و سپس فرمود: «خدایا! گرما و سرما را از او دور كن». پس از آن روز، دیگر گرما و سرمایی احساس نكردم.

و پیامبرصلی الله علیه وآله فرمود: «مردی را روانه می كنم كه خدا و پیامبرش او را دوست دارند و او نیز خدا و پیامبرش را دوست دارد و نمی گریزد». پس مردم، گردن كشیدند و پیامبرصلی الله علیه وآله به سوی علی علیه السلام فرستاد و پرچم را به او داد.[2].

286. مسند البزّار - به نقل از ابو لیلی كه شب و روز با علی علیه السلام به سر می برد -: به علی علیه السلام گفتم: مردم در نمی یابند كه چرا در گرما با لباس سنگین و كلفت بیرون می آیی و در زمستان با دو تكه پارچه! علی علیه السلام فرمود: «مگر با ما نبوده ای ؟». گفتم: چرا. فرمود: «پیامبر خدا، ابو بكر را فرا خواند و برایش پرچم فرماندهی بست و سپس او را روانه كرد. او مردم را حركت داد و شكست خورد و عقب نشست.

پیامبرصلی الله علیه وآله پس از وی، عمر را فرا خواند و پرچم برایش بست و او نیز حركت كرد و شكست خورد و بازگشت. پس پیامبر خدا فرمود: "پرچم را به مردی می سپارم كه خدا و پیامبرش را دوست دارد و خدا و پیامبرش نیز او را دوست دارند. خدا پیروزش می كند و گریزنده نیست". پس به سوی من فرستاد و مرا فرا خواند.

نزد او رفتم، در حالی كه چشم درد داشتم و جایی را نمی دیدم. پس، آب دهان مباركش را بر چشمم نهاد و فرمود: "خدایا! او را از گرما و سرما حفظ كن" و پس از آن، گرما و سرما مرا آزار نداد».[3].

287. الغارات - به نقل از ابو اسحاق سبیعی -: من روز جمعه ای بر دوش پدرم بودم و امیر مؤمنان علی بن ابی طالب علیه السلام خطبه می خواند و در همان حال با آستینش خود را باد می زد. پس گفتم: ای پدر! امیر مؤمنان احساس گرما می كند؟ پدرم گفت: «او احساس گرما و سرما نمی كند؛ اما پیراهنش را شسته و هنوز نم دارد و چون پیراهن دیگری ندارد، آن را تكان می دهد [تا خشك شود] ».[4].









    1. عیون أخبار الرضا: 261/63/2.
    2. سنن ابن ماجة: 117/43/1، مسند ابن حنبل: 778/214/1 و ص: 1117/281.
    3. مسند البزّار: 496/136/2، فضائل الصحابة: 1084/638/2.
    4. الغارات: 98/1.